Kroatien dag 3: Utflykt till Pula

Dagen började med frukostbuffé på hotellets restaurang.


Till frukost var det samma sak varje dag. Man kunde välja och vraka bland pannkakor, olika bröd, olika skinkor, ost, fem marmelader, äggröra, olika korvar, flingor, musli, yoghurtar, frukt och lite till. Jakob sa att kaffet inte var så gott men en sån kommentar kan man förvänta sig från en svensk.


På kroatiska heter ost Sir. Det tyckte jag var roligt för det finns en meme "Like a sir". ^^


Efter frukosten satte vi oss återigen i en buss och åkte till staden Pula. Eftersom inte alla följde med fanns det gott om plats på bussen så vi tog var sin rad.


Vi åkte upp på berg...


... och ner i dalar.


Till slut kom vi fram till amfiteatern i Pula. Den är en av de bättre välbevarade och stora amfiteatrarna i världen. Guiden berättade att förr i tiden fick det plats 20 000 åskådare i en den.


Nu fungerar den som konserthall och tar 5000 besökare.


Klicka på bilden så får ni se lite panorama av amfiteatern. Det var supervarmt inne i amfiteatern. Stackars gladiatorer och vilda djur som fick slåss där.

Efter guidningen in dit hade vi ledig tid för strosning och shopping.


Jakob och jag hittade till en gammal kyrka...


...en triumfbåge...


...en tempelliknande byggnad...


...och shoppinggatan. Det fanns många souvenirbutiker men även vanliga (lyx-)klädesbutiker. Souvenirbutikerna hade helt ok priser. Det såldes saker som kylskåpsmagneter, t-shirtar, biska (kroatisk sprit), väskor och ljushållare.


Vi blev hungriga och delade på en burek. Det är ett känt kroatiskt bröd med olika fyllning. Vi tog mesom (kött). Det var jättegott. Brödet var lite smördegsaktigt men samtidigt segt. Burek hittar man i bagerier som fanns lite här och var. Kostade kanske 10 kuna (13 kr).


Vi kom tillbaka till Rabac och bestämde oss för att gå de 2 km till restaurangerna för att äta en sen lunch.



Jakob tog en biff med stekt lök. Den var så saftig och god fast av någon anledning låg den på ett rostat bröd som var helt geggigt av såsen. Ganska dyrt (90 kuna, 120 kr)och pommes fick man köpa till.


Jag åt en seafood pizza för ca 40 kun (53 kr). God men en av musslorna gick inte att äta.


Jag drack en pina colada och tyckte den var god men efteråt mådde jag jättedåligt och gick hem och lade mig. Vaknade inte förrän det blev middagsdags. Under tiden var Jakob och klippte sig (55 kuna, 68 kr).

Efter middagen låg i proppmätta i sängarna och kollade på tv. Jag mådde fortfarande lite sådär så vi lade oss tidigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0