Ett bra avslut på 2010 och en fin början på 2011

Gott nytt år!
Igår var vi hemma hos Anna och firade genom att laga mat, snacka, kolla på Running man (koreansk tv-show) och äta en massa.

Vår meny:
  • Melon med lufttorkad skincka och balsamvinägersås
  • Hummer på två sätt med skaldjurspaj, vitlöksbröd och sallad
  • Petit choux med grädde, vaniljsås och jordgubbar


Medan vi höll på att laga middagen så hade Annas mamma gjort klart en tårta som vi fick äta, det blev en förförrätt hehe Jag tycker den är väldigt fin, ovanligt med grön cheesecake med pandan-lövsmak. Smart att dekorera med julkalenderchoklad också!


Fint dukat! Lufttorkade skinkan var god men melonen var lite omogen.


Mums! Otroligt mycket kött i en hummer. Vi gjorde två variationer, den första så rev vi ut allt kött och hjärna(det goda!) från humrarna, blandade med creme fraiche och kryddor. Sedan stoppades tillbaka allt i skalet och toppades med ost. Det blev jättesaftigt och gott. Skaldjurspajen var mäktig. Vi gjorde för fyra personer (fast vi var åtta) och halva pajen orkades inte upp.


Den andra variationen. Vi delade bara humrarna och sedan hällde vi på vitlökssmör och gratinerade. Det luktade jättegott! Så mätt!


Gigantiska petit choux hehe. Jag var så ätt att jag inte ens åt någon... Nu ångrar jag mig lite.

Runt kl 23 så gick vi hem till mig för att se på fyrverkerierna. Vi bor ju på sjätte våningen och det är ganska bra utsikt från våra fönster. Det var en ganska actionfylld show i år. Några släppte pappersballonger med ljus i och det blåste ganska mycket igår så ballongen for överallt. Ett tag såg det ut som om det skulle blåsa in på någons balkong och ett tag fastnade den i ett träd. Som tur så började inget brinna.


En annan cool grej var ett fyrverkeri som såg ut som ett nödraket. Det var en röd kula som for i en båge och aldrig exploderade. Den landade i dagiset och en stund såg det ut som det brann men som tur var det inget.


Fyrverkeri i ögonhöjd hehe

Efter att de gått hem så kollade mamma  och jag på tv medan mamma fixade till våra hantlar.


Hon plastade in dem med tejp för att de inte skulle läcka mer sand. 

Idag vaknade jag till en skinande sol och mammas frukost! bra början på det nya året!
Hoppas alla får ett jättebra år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0