Listan över saker att göra i Japan: Äta

Innan vi åkte till Japan så gjorde jag en lista på saker att göra i Japan och nu tänkte jag skriva om hur det gick.

Äta
  • Purin, japansk pudding. Om ni sett My Boss My Hero så vet ni vad jag snackar om
Visst åt jag pudding i Japan men det var Jakob som var det riktiga puddingmonstret här. Under vissa perioder så åt han säkert fler än 3 puddingar i veckan! Japansk pudding är god men det blir lätt för mycket tycker jag. Min favoritefterrätt i Japan är nog Annin tofu (hang yan dau fo). En sorts vit pudding gjord på tofu, gillar konsistensen på den.


Annin tofu                   Jättepudding
  • Dessertbuffé!
Det blev dessertbuffé ett antal gånger i Japan hehe. Jag provade tre ställen som var inriktade på efterrättsbuffé men det fanns ju även sånt på andra all-you-can-eat ställen. Tyvärr måste jag nog säga att det inte var lika bra som jag tänkt mig. Visst efterrätt är gott men (jag kan inte tro att jag skriver det) jag gillar nog riktig mat bäst!


  • Yakitori från en izakaya, japanska småpubar. Måste gå med andra som dricker så jag slipper göra det hehe
Yakitori! Det åt jag både på Izakaya och hemköpt från köpcentret vilket gjorde det mycket billigare. Jag hade som tur en toaster oven hemma så jag kunde värma upp dessa läckra kycklingbitar på pinnar. Det finns två smaker att välja på, sås och salt. I början så gillade jag sås men i slutet så kom jag fram till att bara salt också är väldigt gott. Blir så hungrig nu! Min favorit är kycklingskinnspetten!


Bild från Google
  • Grillad sötpotatis från "sötpotatisbilen", tänk er glassbilen fast med sötpotatis
Jag vet att jag har ätit grillad sötpotatis flera gånger men jag kommer inte riktigt ihåg var... En gång var det i alla fall då vi åkte linbana i Hakone. Det var iskallt ute och vi satt och mumsade på rykande varma sötpotatiser medan vi åkte uppför ett berg. Men de kom dock inte från en sötpotatisbil utan från en försäljare vid linbanestationen. Förresten, sötpotatisen är inte grillad utan rostad(?) på en bädd av glödhet sten/sand.


Bild från Google
  • Crepé med fruktfyllning, jag ångrar att jag inte åt det förra gången jag var där!
Crepes åt jag nog ganska många av under utlandsåret. Det fanns ju ett ställe som sålde crepes nära där vi bodde och varje datum så slutade på 9 hade de 290 yen för alla crepes. Yay för crepedagar! Min favorit är crepe fylld med grädde, glass, jordgubbar och mochi (mjuk men seg risremsa).


Bild från Google
  • "Dyr" frukt. Inte 1229 kronors hjärtformade vattenmeloner dock
Som ni kanske kommer ihåg så har jag ju testat frukt i Japan men jag köpte det för ganska billigt ändå. Tror dock att kvalitén varit lika bra som dyr frukt. Den dyraste frukten jag åt var kanske minivindruvorna. De var så goda! Annars var persikorna också väldigt saftiga och söta. Nej, Sverige är nog ett bättre land för frukt och grönt, i alla fall när man tänker på priset.

  • Äta ehou-maki, hel oskuren sushirulle med lyckobringande ingredienser, vänd mot årets lyckohåll ca 3 februari
Ehou-maki åt jag på utsatt dag men jag tror inte att jag var vänd i rätt riktning. Den var väldigt god med massa fyllning men nästan lite väl stor. Man ska ju dessutom vara helt tyst medan man äter den för maximal lycka men jag tror jag råkade säga något fast jag var helt ensam...


  • Dorayaki, det som Doraemon äter
Några dorayaki lyckade jag också äta men jag tyckte inte så mycket om dessa söta bröd/pannkakor fyllda med söt röd bönpasta. För mycket socker, japaner har överdrivet sockersug!


Bild från Google
  • Chou Kuriimu, cream puffs
Dessa är så goda, får lära mig att göra själv så jag kan bjuda folk och sprida chou kuriimu i Sverige! Jag provade från några olika ställen och de är lite annorlunda beroende på var man köper. Jag gillar de med massor av vanlijsås och lite mindre av grädden.

Bild från Google

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0