Tentor i Japan

Tänkte berätta lite om hur det är att skriva tekniska tentor här i Japan så att ni som ska komma hit är lite förberedda i alla fall. Jag har nu haft tre stycken tekniska tentor och de var inte som att skriva tenta i Linköping. För det första så är de bara 90 minuter jämfört med 5 timmarstentorna jag är van vid. För det andra så beror tentaupplägget helt på professorn så alla mina tre tentor var ganska olika.

Den första tentan var välorganiserad. Det fanns ett papper där det stod var man skulle sitta och inför tentan hade läraren sagt tydligt vad man fick ha med eller inte ha med. Först fick vi ut svarspappret och sedan ett 3-sidigt häfte med frågor. På svarspappret fanns det boxar där man skulle fylla i svaret men inget annat, man fick inte heller kladdpapper så jag räknade på baksidan av frågehäftet. Jag tycker inte alls om systemet med att bara skriva in svaret och inga beräkningar. Man får alltså 0 poäng även om det bara är ett litet slarvfel man gjort. Eftersom vi inte kunde sätta igång med tentan förrän 10.31 så fick vi på oss till 12.01. Väldigt noga med tiden.

Den andra tentan hade också bestämda platser men istället för ett svarsblad så fick vi ett  stort randigt papper där vi skulle göra alla uträkningar. Varför har de inga rutade papper? Inte heller här fick vi kladdpapper. När jag hade skrivit slut på det randiga papperet så visste jag inte om jag skulle gå fram och hämta ett nytt papper eller om jag skulle räcka upp handen och få ett. Jag bestämde mig för att räcka upp handen och tydligen var det rätt för en tentavakt kom men han sa till mig att man ska skriva på baksidan också så då gjorde jag det. Det är en stor skillnad från Linköping där en uppgift löses på ett papper. Här såg allt så flummigt ut efter att jag fyllt pappret. Jag tycker synd om den som ska rätta...

Den tredje tentan var förvirrande. När alla studenter samlats så kom professorn in och började ge instruktioner om hur alla skulle sitta. "På de här tre borden ska ni sitta mot vänster och de där ska ni sitta mot höger. Nr 1-10 vid första bordet, 11-20 vid andra bordet. Oj, man får plats fler än tio vid varje bord, ja men då sätter ni er också där.... De som ska ta omtenta sätter er vi kanterna. Ok, slut på plats, sätt er där det finns plats." Det tog lite tid men sedan delades samma stora randiga svarspapper ut och ett frågepapper. Under tentan så gick den här professorn runt, vid de andra tentorna så försvann professorerna ut någonstans. Professorn frågade mig mitt under tentan hur det gick och om jag behövde hjälp. Sen ritade han ut ett av svaren åt mig... Det var snällt på ett sätt men kändes lite fel...

Så nu vet ni lite mer om hur det är att tentera i Japan. Det beror helt på professorn så fråga japaner som gått kurserna innan hur det var. Det finns inga träningstentor heller men om du hittar en japan som gått kursen så kanske han eller hon har kvar sin tenta.
Måste säga att det svenska systemet är mycket bättre än det japanska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0