Resten av dagarna...

Hehe det har ju gått ett tag sedan resan söderut i Japan och fortfarande har jag inte skrivit om alla dagarna så jag tänkte att jag skulle ta resten av resan nu, i bilder!


Okayama Kourakuen, en av de tre finaste trädgårdarna i Japan men tyvärr så blommade ingenting just då och det ösregnade så att vi alla blev dyngsura, var fint ändå!

Har ingen bild på Starbucks men det var där vi spenderade resten av den blöta förmiddagen, där och på Bic Camera. Sedan åkte vi till Hiroshima. Jakob och Koto sov dåligt på mangacaféet så de var jättetrötta men jag tog en promenad och utforskade lite.


Nästa dag åkte Koto och jag till Hiroshima Peace Memorial Park och tittade på alla historiska minnesmärken. Här är A-Bomb Dome. Jag ville inte vara med på fotot för det kändes fel att posa och le... Vi hade väder som matchade våra känslor den dagen.


Det fanns många fredsbudskap inskickade från olika skolor, alla bestod av origami av tranor som ett minne av flickan som vek 1000 tranor fast ändå dog i sviterna av atombomben.



Hiroshima Peace Memorial Museum måste vara det museum som bäst lyckats förmedla historia som jag har varit på. Både faktamässigt men främst känslomässigt. Plötsligt kändes atombombningen i Hiroshima inte alls avlägsen.


De hade två landskapsmodeller av hur det såg ut i Hiroshima före och efter bomben. Det är svårt att förstå hur sådan utplåning kan hända på bara ett par sekunder.

Efter att vi var klara i muséet kom Jakob och mötte oss. Det var synd att han missade det men samtidigt är jag lite glad att han slapp se allt hemskt också.


Både Koto och jag var lite deppiga efteråt men när vi väl kom till okonomiyakihuset så blev vi lite på bättre humör. Hiroshimas okonomiyaki skiljer sig från övrig japansk för att den innehåller nudlar och för att den lagas i olika lager istället för att mixa ihop allt. Godaste okonomiyaki jag ätit!

Sedan vandrade vi bara runt i stan och tog det lugnt.


Nästa morgon tog vi först tåg och sedan båt till Miyajima. De har en känd sötsak, momiji, som är våfflor formade i form av löv och med massa olika innehåll. Åt ganska många den dagen...


På Miyajima finns massor av tama, nyfikna och hungriga rådjur!! Det var jättekul att gå med dem och se dem på så nära håll. Lite läskiga var de dock hehe


Det Miyajima är mest känd för är torii (den röda porten) i vattnet. När det är ebb kan man gå ända ut till den.


Något som jag inte visste men blev glatt överraskad av var att det fanns massa musslor överallt! Stora, saftiga och väldigt färska. Jag åt ganska många fast de var rätt så dyra. Nåja, om det är något jag vill spendera pengar på så är det mat! Se så stora de är!


Av någon anledning bestämde vi oss för att gå uppför berget vilket säkert tog oss 1,5-2 timmar och en massa svett.


Vi blev dock rikligt belönade med fin utsikt.


Väl uppe på högsta punkten fanns det en restaurang och ett utkikstorn ovanpå resturangen. Man kunde se vattnet på alla sidorna och de andra öarna. Fint! Nu var vi trötta och började gå mot linbanan för att ta oss ner. Plötsligt börjar ett högljutt larm låta, det kan väl inte vara varningen för sista linbanefärden ner? Jo, det var det tydligen så det var tur att vi rusade, jag vet inte vad jag skulle gjort om vi hade varit tvungna att gå hela vägen ner igen...


Efter den natten så sa vi hej då till Koto och det var bara Jakob och jag kvar. Vi reste tillbaka till Kyoto vilket tog större delen av dagen och sedan åt vi på den shabushabu all-you-can-eat restaurang som Jakob velat äta på sedan första dagen av resan. Vilket var lite omöjligt innan pga en vegeterian och en som inte åt gris.

Sista dagen i Kansai bestämde vi oss för att åka till en fågel- och blomsterpark i Kobe.


Det var varmt, färglatt och jättehärligt!


Mitt favoritställe var nog de två stora näckrosdammarna. Man kunde köpa fiskfoder och mata de tusentals hungriga fiskarna.



Jakob roade sig genom att slänga foder på näckrosbladen så fiskarna var tvungna att kämpa.


Förutom fiskar kunde man mata fåglar.


Jag matade dessa turturduvor (hehe). De måste tjäna en massa pengar på folk som betalar för att få mata djuren åt dem.


Vackra näckrosor.


Sedan kollade vi på fågelshowen och jag lyckades ta den här coola bilden med min lilla rosa kamera!


Hehe det är kul att mata men det var läskigt när de bara rusade på mig.


Jakob väntar på att få gå över vägen.


Trots att Kobebiff lockade så var det omöjligt att motstå IKEAs köttbullar och potatis. Ni förstår nog inte vad vi känner efter att ha varit utomlands så länge!


Efter lunchen besökte vi UCCs kaffemuseum och lärde oss massor om hur kaffebönor skördas och tillreds och de olika sätten att koka kaffe. Väldigt kul museum men det var inte många andra där. Sist fick man ta ett test så både jag och Jakob är nu officiella kaffeprofessorer, vi har till och med id-kort!


Vi var såklart tvungna att smaka på kaffet de hade där men eftersom jag inte är så förtjust i kaffe så tog jag en med mycket mjölk, det var gott!



Allra sista dagen på resan gick just åt resandet. Det tog nio timmar med tåg från Kyoto till Chiba.

Allt som allt var det en väldigt lyckad resa. Reser gärna till Kansai igen!






Kommentarer
Postat av: Anna

Så goda musslorna såg ut att vara! Hann ni äta Kobebiff då?

2010-04-15 @ 15:11:29
Postat av: Helena

mm musslorna var goda men efteråt mådde jag lite illa... vi missade kobebiff!!! men det finns matsuzakabiff i tokyo som kostar lika mycket så det borde vara lika gott hehe

2010-04-16 @ 07:30:43
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0