Marknadsföring Fö 2

Det har gått 4-5 dagar sedan föreläsningen men jag får försöka komma ihåg vad som hände.

Det började med att läraren sa att han hade varit på en intressant föreläsning och ville berätta lite för oss om vad det handlade om. Ett välbekant problem i Japan är den åldrande befolkningen. Om några år kommer en stor del av Japans arbetskraft att gå i pension. I Japan, speciellt för den åldersgruppen, är det vanligt att mannen jobbar och frun sköter om hemmet. Fruarna har nu under alla år mannen jobbat skaffat egna kontaktnät och spenderar inte hela dagarna hemma Det betyder att när mannen blir pensionerad så kommer han att vara ensam hemma med allt vad det innebär, han måste laga mat själv och han måste fördriva tid.
Matföretag vill fokusera på den målgruppen, äldre men som aldrig lagat mat men som nu måste göra det. Hemelektronikföretag vill också fokusera på den målgruppen, lättanvända dammsugare och tvättmaskiner som ska ge de uttråkade männen lite mening i livet. Detta kallas cooking man marketing och housekeeping man marketing.

Efter det här så gick han igenom olika japanska företag, deras omsättning, brandpromise, mål, affärsidé osv. Jag förstod inte så mycket för han hade allt på PowerPoint och gick genom ganska snabbt. Tror att en viktig punkt är att företag säljer inte varor utan abstrakta saker som bekvämt liv, trygghet osv.

Sedan kom vi äntligen in på den riktiga föreläsningen (som vi har fått skriva ut PowerPoint för).
Först var det målen med dagens föreläsning.

  • Att förstå vad marketing är
  • Att förstå lite av marketings historia
  • Att förstå marketing concept
  • Att förstå marketing strategy
  • Att förstå de olika elementen i marketing mix
  • Att lära sig fackorden som har med ovanstående att göra
Vi började med historia. De olika sätten marketing varit definierat genom åren. Just nu lyder det:

Marketing is an organizational function and a set of processes for creating, communicating and delivering value to customers and for managing customer relationships in ways that benefit the organization and its stakeholders.

De andra årens definitioner var på japanska men som tur hade han det nyaste (2004) på engelska.

Marketings 3C är Company, Consumer och Competitor. Sedan kan man lägga till Cost och Channel också. Detta är dock ett äldre sätt att analysera marketing och används inte så mycket numer.

Ordet marketings historia gick vi också igenom. Första gången det användes var redan 1902 i USA. Sedan under gold rush då järnvägarna bildade infranät och människor flyttade omkring så behövdes affärsstrategier och man forskade på det under marketing.

Marketing concept
är hur ett företag bemöter marknaden. Det delas upp i fyra delar.

  • Product intention
  • Selling intention
  • Customer intention
  • Society intention
Det viktigaste punkterna är Customer och Society intention.

Marketing strategy går ut på att man har ett mål ex expndera marknaden. Sedan måste man veta sin målgrupp och så finns det olika sätt att uppnå målen ex merchandise policy, customer policy, reklam och promotion och channel policy. Dessa olika policys utgör marketing mix.








Kommentarer
Postat av: Åsa

Hejsan!

Även SVerige har problematiken med åldrande befolkning. Min funderin när jag läste det du skrivit är:

Vad ska fruarna göra när männen börjar använda hushållsmaskinerna? För det är väl i Japan som i Sverige att kvinnorna lever längre.

Du kan väl be Jakob höra av sig, han lever bara i din blogg....

2010-05-01 @ 11:40:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0