Jag överlevde fugu!

Jakob är inte så intresserad av att äta möjligen dödlig fisk så jag passade på när en matintresserad kompis från Sverige var här och hälsade på. Vi åkte till Ikebukuro och hittade den bra och billiga restaurangen jag tittat upp sedan tidigare.


Det simmade fugu i fönsterakvariet så vi visste att vi kommit rätt! Dock kanske vi var lite tidiga för när vi kom in vid 17-tiden så var vi de enda kunderna och det var bara en servitör som jobbade.

Jag hade redan innan kollat in det billigaste och bästa(?) setet så det beställde vi.


Första rätten var en sallad med fuguskinn och massa vårlök. Fuguskinnet var lite segt och knaprigt, ungefär som brosk. Det tog ett tag och lite "jag dör"-skämt innan vi började äta den här första rätten.


Andra rätten var sashimi, till det fick vi en syrlig sås. Såsen var jättegod men själva fisken smakade ingenting. Vi överlevde den här rätten också!


Till den tredje rätten fick vi först en korg med papper i som han ställde på värmeplattan inbyggd i bordet. Sedan hällde han buljong i pappret.


Sedan kom själva maten. Stora bitar med fugu, grönsaker och nudlar som skulle koka ett tag och fuguskinn som man bara skulle doppa snabbt och sedan äta.


Lite som da bin lou!


Nästa rätt var den mättande rätten. Servitören hällde ris i buljongen som fanns kvar och rörde ner lite sås och sedan ägg.


Såhär såg det ut. Ganska smaklöst det också eller så berodde det på att jag fortfarande var lite täppt i näsan pga förkylning.


Sista rätten var den godaste, efterrätt! Glass med nötter, vi skojade om att ifall Jakob hängt med och överlevt fugu skulle han kanske dött av efterrätten.


Kommentarer
Postat av: betti

hehehehe så läskigt skämt.. är fugu den runda fisken??

2010-04-08 @ 13:00:38
Postat av: Helena

mmm hehe lite läskigt...

ja fugu är den där taggiga blåsfisken

2010-04-08 @ 16:38:30
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Anna

Hahha, vad kul. Men jag vet inte om jag vågar äta det på den "billigaste"-resturangen :p

2010-04-09 @ 01:45:19
Postat av: Helena

ja hehe vi var lite oroliga över det och skojade om att det kanske var därför de inte hade några kunder där när vi kom

2010-04-09 @ 16:40:54
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0