Godmorgon från Japan

Egentligen är klockan tjugo i fem på morgonen i Japan och jag borde sova men jag tror att jag har sovit för mycket på flyget för jag känner mig jättepigg. Jakob har däckat för han höll sig vaken och vaktade bagaget medan jag sov på flygplatsen... Tack Jakob!

Jag var jättetrött efter att vi hade ätit nudlar(yay!) på HKs flygplats och somnade men ett ben över en väska, en arm genom kameraväskans och en plastpåses öglor och den andra armen kramandes den andra väskan medan Jakob gick på toa. När jag vaknade var det dags att gå ombord och direkt efter att jag satt mig tillrätta så somnade jag igen och missade när planet lyfte. Även dricka och jordnötter gick mig förbi men Jakob väckte mig till maten och sen dess har jag varit ganska pigg.

Inga problem med bagaget eller tullen (om man inte räknar med att Jakobs väska gick sönder). Tåget var vi också i god tid till och vi gick av på rätt station. Väl på stationen skulle jag läsa kartan och leda oss till boendet. Det slutade med en trevlig(?) tur runt kvarteret eftersom jag råkade leda oss ut genom första bästa utgång vilket visade sig var fel utgång. Som tur fick vi hjälp av 2 kvinnor som pekade oss rätt och ena cyklade efter oss och såg till att vi kom rätt. Japaner är så snälla.

Väl framme tänkte jag yes dusch och sen mat men nej, först var det 1 timmes pappersarbete. Vi fick skriva på kontrakt för lägenhet, fylla i papper för att skaffa alien registration card och bankkonto. Lite strul fick jag med sakerna som jag köpt av Elin för de hittade inte grejerna men det ordnar sig nog idag.
Kvinnorna som jobbar här på boendet och hjälpte oss med registreringarna gav mig komplimanger på min japanska. Jag tror att det beror på att jag vågar säga grejer även om jag inte är 100% säker på om det är rätt istället för att vara tyst. Så friskt vågat hälften vunnet stämmer ganska bra hehe. Problemet nu är om de förklarar allting på japanska för mig och jag inte fattar...

Efter det så kom det några yngre japaner som tog vårt bagage och visade oss till lägenheterna. Vilken service, bättre än på hotell hehe. Jag bor på 4de våningen och det finns ingen hiss men japanerna bar upp allting åt mig. Så snällt! Jakob bor i samma hus (yay!) men på våning 2. Sen visade de oss hur allting funkade, dvs satte på kylen/frysen och vred på handfatet för att visa toan.
Det var inte jättefräscht i min lägenhet, fast ändå bättre än Jakobs som luktade unket. Jag bestämde mig för att gå och handla lite hygiengrejer och mat och kom hem med diskmedel, handtvål, tandkräm, schampo/balsam en pizzabulle åt Jakob och en mapotofu med ris till mig som middag. Till frukost köpte jag en jordgubbsbulle och en vaniljkrämsbulle, det fanns inte så mycket bröd att välja på när jag väl kom fram men det betyder väl att det kommer fräscha grejer varje dag.

Hoppas att allt är bra i Sverige. Jag såg att 2 nya marabouchokladsmaker har kommit ut, ni vet vad ni ska ha med er när ni kommer och hälsar på hehe



Kommentarer
Postat av: Jenny

Ojoj vad många nya inlägg det har dykt upp sen jag kolla sist. Först o främst, vad bra att ni kommit fram välbehållna! Nu tycker jag att det är dags för att posta upp massor av bilder o berätta mkt om hur ni har det ^^

Kom ihåg att kolla upp lite grejer åt mig, Helena, o kolla upp tider då vi kan chatta. Ha det bra så länge!

2009-10-01 @ 22:31:43
Postat av: Anonym

Åh, så skönt att höra att ni är framme.

Ha´det så bra nu!

2009-10-01 @ 23:03:55
Postat av: han från tierp!

godmorgon Helena o Jakob!! ta ett kort på väskan och bifoga kvitto o skicka ett mail till flygbolaget och kräv ersätning! kopia på kvitto!

ha de :-)

2009-10-02 @ 12:55:21
Postat av: Anna

alien registration card <-- HAHAH

Det heter väl antagligen så men för mig är aliens utomjordingar. Så kul att ni ska bo där i 10 mån!!! Avundsjuk (framförallt på all gudomlig mat ni kommer att kunna äta)!!! Ni får skriva ihop en rekommendationslista på ställen och maträtter jag och yin kan besöka ^^

2009-10-02 @ 23:02:29
Postat av: Helena

Jenny:hehe var det länge sedan du kollade? Jag har faktiskt inte tagit så många bilder i Japan, dels för att det har regnat båda dagarna vi varit här och dels för att jag bara har gått runt för att köpa massa grejer så jag vill/orkar inte bära kameran... men bilder kommer, någon dag. Jag har redan hittat 2 resebyråer men en verkar bara vara för studenter. ska kolla senare när jag kommit i ordning. jag vet fortfarande inte vilka kurser jag ska läsa dvs när jag är upptagen men eftersom alla kurser redan har börjat så måste jag väl fixa det snart hehe



Han från Tierp: Jag vet inte om Jakob har kvar kvittot? Ska be honom läsa det här.



Anna: hehe det heter verkligen så för alien betyder även utlänning men jag håller med, jag tänker också på utomjordingar hehe

Jag funderar på att göra en fotobok på matställen, vi får se hur det blir.



2009-10-03 @ 16:02:05
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: NewmanMarisol

Lots of good students do not understand that to <a href="http://essaysexperts.com/buy-essay-online.html">buy essay online</a> is a common stuff in process of study. Numbers of scholars in the world utilize an assistance of the custom research papers writing corporation to reach a success.

2012-02-02 @ 21:29:27
URL: http://www.essaysexperts.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0