Om shopping

Jag är så trött! Vet inte vad det beror på för jag sover ändå ca 8 timmar per natt och ibland sover jag dessutom middag. Kanske är det för att man måste använda sin hjärna mycket mer när man är utomlands, till och med att gå till affären för att köpa mat blir en uppgift man måste koncentrera sig för att lösa.

Ikväll ska vi ha ett snack- och godisparty, alla köper med något som de vill prova och så får alla prova Jag har köpt plommonsmaksatta chips och bläckfisksmakande bollar.

I Japan finns det inte så många skostorlekar för tjejer. De har två olika system, det ena är i centimeter, ex 22, 22,5 23 osv. Men det andra systemet är mycket vanligare, S, M, L eller LL. Bara fyra storlekar för alla tjejfötter i hela Japan! Jag ligger någonstans mellan S och M, stövlar kan jag ha M för de tappar man inte när man går men när det gäller pumps är det lite jobbigare. Därför har jag sett många tjejer i Japan som släpar fötterna/skorna när de går eller så har de speciella resårband, som man kan köpa till, runt skorna för att inte tappa dem.

När det gäller kläder så har jag M eller L, tror jag. Jag har hittills inte lyckats hitta ett enda plagg som är S. Tar de slut snabbt för att alla tjejer är så smala eller köper de inte in såna plagg för att de inte passar någon? Det är ganska billigt att köpa kläder om man hittar rätt affärer (det gäller väl i Sverige också men här finns det fler affärer att hitta). Jag har varit i en affär i Shibuya som säljer allt för 1990 yen, runt 160 kr. De har inte bara tröjor och "billiga" saker utan även vinterkappor och klänningar. Ska tillbaka dit någon dag. Den ligger lite konstigt dock, ingången är en trappa ner i en källare vid ett hushörn.

Pratar vi om att handla så lönar det sig att vara trogen affären man går till för många affärer ger en stämplar/klistermärken när man handlar för en viss summa och när man har samlat tillräckligt många så får man grejer! Just nu är jag medlem i två karaokeställen, Mister Donuts, en klädesaffär och en brödaffär.

Kommentarer
Postat av: Anna

Lol, har du L i klädstorlek får jag väl köpa XXL när jag är där :p

2009-11-06 @ 13:33:47
Postat av: Helena

hehe näää, det verkar vara på modet att ha lösa kläder här (allt jag köpt ska sitta/sitter lite löst) så det ska nog funka ändå!

2009-11-07 @ 04:34:08
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: betty

DOH.. då får jag köra xxxl.. GAHAHA

2009-11-07 @ 11:49:13
Postat av: Helena

heheh eller kanske pregnancyklänningar heheh

2009-11-07 @ 12:53:35
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Wei

billiga kläder!! (så avundsjuk, här i Tyskland ligger priset för kläder ungefär på samma nivå som vi har i Sverige)

Jag förstår vad du menar med att du alltid e trött, för att det e jag oxå. Jag förstår inte riktigt varför.... ^o)

2009-11-14 @ 19:03:25
Postat av: Helena

det finns mycket som är dyrt här också typ dyrare än sverige men vissa affärer är billiga, finns det inga sådana i Tyskland?

2009-11-16 @ 15:26:49
URL: http://chokladte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0