Urtikaria

Jag har en ganska jobbig sjukdom vid namn Urtikaria-Nässelfeber. Vid grått väder så kliar det när jag är utomhus men så fort jag kommer inomhus igen så blir det bättre. Det finns olika sorters och jag är glad att jag inte har kronisk urtikaria.

Köldurtikaria
En del personer, ganska ofta allergiker, kan få nässelutslag av kyla. Ibland kan dessa besvär starta efter en infektion. Denna åkomma är mycket besvärlig i vårt kalla land. I samband med nedkylning vid kallt väder och vid stark blåst blir huden kraftigt röd och svullen på de områden som nedkylts. Svullander, nässelutslag och klåda kommer snabbt, inom några minuter, och kan försvinna efter ett par timmar. Fötterna svullnar och kliar, och man måste avstå från skidåkning och skridskoåkning. Bad i kallt vatten kan hos personer med köldurtikaria ibland utlösa yrsel, trötthet och i värsta fall svimmning eller en allvarlig allergichock. Det finns även personer som blir svullna i halsen när de dricker kalla drycker eller äter glass.
http://huden.nu/om-huden/nasselutslag-urtikaria/

Beskrivningen ovan stämmer ganska bra men jag har också problem när det inte är kallt. Som till exempel idag när det var fuktigt men ändå ganska varmt ute. Dessutom får jag det på områden som har utsatts för friktion exempelvis när jag bär väskor, eller när jag har kjol och kjolkanten rör vid huden. Ofta får jag det när jag är ute i naturen, då kan det bli så illa att jag bara vill slita av mig byxorna och klia mig!!
Det är en jobbig sjukdom, speciellt i Sverige så i framtiden måste jag flytta till ett varmare land eller så får jag leva inomhus resten av livet. Jag har inget emot någotdera men förhoppnngsvis så kommer sjukdomen att försvinna när jag blir äldre.

Undrar om det är en ärftlig sjukdom eller om det är vanligt att asiater drabbas för jag känner flera som har detta problem.
Jag har dock upptäckt några saker som gör det lättare att stå ut med sjukdomen och tänkte dela med mig. Det viktigaste men svåraste att göra är nog att inte klia, det känns så skönt när man gör det men efter att man har börjat så kan man inte sluta, det blir bara ännu värre så klia inte! Jag har också märkt att det slutar klia när jag står helt stilla eller sätter mig ner ett tag. Men så fort man börjaar gå igen så kommer det tillbaka... Man kanske kan få en snäll pojkvän att bära en en bit hehe. Något annat som hjälper för mig är att ha stora/vida byxor som man kan dra upp så benen kan luftas. Jag går gladligen hållandes i uppdragna byxben bara det inte kliar.
Skriv gärna en kommentar om ni har några tips.

Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Chippis

Intressant, det du skriver om huruvida urtikaria drabbar asiater i högre grad. Fick min diagnos för ett år sedan och har inte haft en dag utan utslag och klåda, men det varierar kraftigt. Vet inte vad det beror på - har gjort en massa tester och utredningar, men det verkar i viss mån vara stressrelaterat.



Hoppas din urtikaria har gått över, för det är verkligen ett helvete.



Med vänliga hälsningar

Chip

2011-03-24 @ 20:10:02
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0