Lista på saker att uppleva i Japan

Vad älskar jag (förutom Jakob, mat, hamstrar...)? Jo, att göra listor så här är en lista på saker som jag vill göra i Japan!

Äta
  • Purin, japansk pudding. Om ni sett My Boss My Hero så vet ni vad jag snackar om
  • Dessertbuffé!
            
  • Nagashi soumen från bamburör, väldigt somrigt
  • Yakitori från en izakaya, japanska småpubar. Måste gå med andra som dricker så jag slipper göra det hehe
  • Grillad sötpotatis från "sötpotatisbilen", tänk er glassbilen fast med sötpotatis
  • Crepé med fruktfyllning, jag ångrar att jag inte åt det förra gången jag var där!
  • "Dyr" frukt. Inte 1229 kronors hjärtformade vattenmeloner dock
             
  • Moffle, mochi waffle
  • Äta ehou-maki, hel oskuren sushirulle med lyckobringande ingredienser, vänd mot årets lyckohåll ca 3 februari
  • Dricka high tea på ett brittiskt hotell såklart måste sandwichar, kakor och tårtbitar ingå, för att inte glömma scones!
             
  • Dorayaki, det som Doraemon äter
  • Chou Kuriimu, cream puffs
  • Valkött, måste testa innan det förbjuds helt! Om vi blir bjudna, det är Jakob som gör mig till en bättre människa

Med Jakob (egentligen vill jag göra allt med Jakob men ja...)
  • Åka upp i Tokyo Tower, det är ett klassiskt romantiskt ställe!
  • Se en soluppgång, ett måste i soluppgångens land
  • Göra alla hjärtans dag-choklad, egentligen är det till och inte med Jakob...
  • Ha en dejt i en djurpark
             
  • Se Detective Conan-filmen på bio under Golden Week
  • Gå på picknick
            
  • Gå på dubbeldejt på Ooedo onsen, det är där fiskar rensar ens fötter hehe
  • Se Up på bio, Jakobs förslag
Platser att besöka
  • Mt Fuji! Det är ju självklart
  • Tokyo Disney Resort, måste åka allt (som jag vågar)
  • Bada på stranden och slå på vattenmeloner
  • Swedish Town i Hokkaido där japaner som gillar Sverige bor, kanske blir vi behandlade som kändisar för att vi är svenskar hehe
             
  • Todaiji-templet där rådjur går fritt och man kan mata dem
  • Kyoto!
Saker jag vill testa på
  • Bo på ryokan, måste få ryokanmiddag! Kanske passar det här under mat hehe
  • Cosplaya, måste skaffa en dräkt först dock
             
  • Bada onsen, helst medan det snöar
  • Handla på IKEA, inte för att jag inte gjort det i Sverige men ändå
  • Gå på maidcafé eller kanske ett café med snygga butlers hehe
  • Vinna något från ett gamecenter, jag har ett år på mig så det måste gå!
  • Sova i en cubicle
  • Spå mig hos en gatuspåman/dam, så spännande
  • Köpa hem massa godis och snacks och reviewa
  • Gå på en fyrverkerifestival iklädd yukata
            
  • Använda kotatsu, ett värmande bord med tillhörande täcke, så mysigt
  • Alla toalettfunktionerna, ska inte fega ur den här gången! Beror dock på var toaletten finns...
  • Vara med på ett supermarket-lotteri, om de finns (såg det i ett avsnitt av Sailor Moon bl.a.)
  • Sitta i publiken på en TV-show, helst något som har med matlagning att göra!
  • Morgonjogga kring en flodbank (Hajime no)Ippou-style
            
  • Göra mochi i en stor mortel
  • Gå på ett stort museum
  • Bli stamkund på en restaurang eller butik
  • Gå på mangacafé
  • Åka tåg under rusningstid, jag vill känna mig som en lax i en laxask hehe
  • Gå på baseballmatch, det är ju trots allt nationalsporten
  • Äta på ett soba-/udon-/odenstånd, ståendes eller där det bara finns 1-2 platser
  • Se sumobrottning, ok, det här kanske också kan räknas som nationalsport
  • Gå på Chichibu yomatsuri i Saitama, kanske kan vi bo hos Peter?
  • Äta på en temarestaurang, ex sjukhus eller vampyr
  • Se sakuran blomma, kanske i samband med picknicken
Så här har jag nu 53 grejer men det hade varit kul om jag kunde komma upp i 100. Har ni några idéer på vad jag ska göra i Japan?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nice lista! Jag vill också göra såna saker!!!

Jag skulle ha viljat

*äta kobekött

*äta rått hästkött (en som jag kände som gjorde ex-jobbet i japan sa att det var supergott)

*Äta man ju faan (ål ris)

*gå på konsert

*sjunga karaoke

*gå på nån skolfestival (såna de har i anime)

*se på kendotävling

*leta efter skatter (geocaching) så hinner man sight-seea också



+ mycket mer som jag inte kommer på just nu :p

2009-07-31 @ 13:59:19
Postat av: Helena

mmm bra tillägg, jag ska skriva in dem! hehe man ju faan tog jag för givet att jag skulle äta och geocaching vet jag inte om det passar mig men annars så. Tack Anna (gissar jag att det är)

2009-07-31 @ 14:03:50
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: betty

hihi rolig lista! vill nästan gör allting! speciellt testa moffle, hehe så gulligt namn! sen vill jag shoppa i h&m och se hur det är där :) trodde du svor i ditt svar till Anna där uppe, men du skrev man ju faan.. haha!

2009-07-31 @ 19:08:04
Postat av: Helena

mm hm och forever 21 ska jag till!

2009-07-31 @ 20:31:08
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: Erica

Spännande saker på din lista ju. Du ska ju vara där länge, så du hinner nog göra allt det du vill.



Ska du inte shoppa en hel del också?

Gå på nån konsert?

Bo på ett Capsule hotell? XD

2009-07-31 @ 22:12:15
URL: http://jicachan.livejournal.com
Postat av: Helena

mm hehe shoppa ska jag definitivt göra och konsert vill jag nog också till men jag är inte ett stort fan av någon speciell så vi får se vad det blir

2009-08-01 @ 16:19:00
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: yin

Man måste ju bara åka till gunma o spana in fujiwara tofu shop (som inte är en tofu shop) initial d

Okinawa?

Prata japanska med en japansk neger

Titta på jabusame?

Fotas med japansk stjärna?

2009-08-04 @ 12:36:03
Postat av: Helena

finns den tofushopen på riktigt? är inte så intresserad av initial d men ja kanske om jag är i närheten

Okinawa vill jag till, det känns som ett semesterställe, stränder och sol hehe

vad menar du prata japanska med en japansk neger, en okinawabo eller hehe

yabusame verkar coolt, tack för tipset

hehe fotas med japansk stjärna gör jag om jag får chansen

2009-08-04 @ 20:40:22
URL: http://chokladte.blogg.se/
Postat av: AlineKirkland

Some people are willing to find the outline thesis referring to this post. If they get know about your hot theme, they will probably order the <a href="http://topthesis.com">dissertation</a>.

2012-08-08 @ 00:15:06
URL: http://topthesis.com
Postat av: essay writing

Affirming responses of other customers that are available on the Web regularly enable me to decide what writing company to pick in order to buy far-outsample research paper.

2012-08-14 @ 21:16:53
URL: http://bestcustompapers.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0