Rädslor

De flesta gillar väl att dagdrömma medan man sitter på bussen eller ligger vaken innan man somnat. Jag gillar inte det. Jag har dock en logisk förklaring. Nu får jag bara katastrofdagdrömmar. Jag skulle också tycka om det om mina dagdrömmar och fantasier handlade om att hitta den rätte eller att vinna på lotto, ja bra grejer helt enkelt. Mina dagdrömmar, speciellt innan jag somnar handlar nuförtiden alltid om hur Jakob skadar sig. Det är som att se på Itchy and Scratchy på Simpsons fast mer verklighetstroget och omöjligt att stänga av.

I förrgår när jag hade gått och lagt mig började jag tänka på om jag hade släckt lampan i köket innan jag åkte hem, en rätt så vanlig tanke skulle jag tro. Sen började den mörka dagdrömmen. "Jakob kommer ju hem imorgon (läs igår). Tänk så har lampan brunnit ut och slocknat. Jakob som inte vet det försöker tända den (dvs slår av strömmen), när det inte funkar så kommer han ju att trycka på knappen igen (dvs slå på strömmen). Tänk om lampan då exploderar och Jakob får massa glas på sig!!!"

Någon natt innan dess var det den här: "Jakob och jag står i köket och lagar mat. Plötsligt slinter Jakob med en vass kniv och hugger sig i foten! Blodet flödar och jag får panik, men man ska ju inte visa panik inför den som är skadad så jag håller mig lugn och ringer 112. Vet förresten de från 112 vilken stad man kommer ifrån så att det räcker med att säga adressen eller måste man säga stad och postnummer? Hur ska de komma in genom porten där nere? Borde Jakob ligga med foten upp för att stoppa blodflödet?"

Efter dessa tankar rann dagdrömmen ut i sanden. Jag får använda mitt praktiska sinne och känsla för verklighetstrogenhet för att stoppa dessa dagdrömmar! (hehe)

Anledningen till varför jag har dessa mörka dagdrömmer står klar för mig. Det måste vara kombinationen av att jag är i från Jakob och min rädsla för att förlora Jakob. Eftersom det känns overkligt att jag skulle förlora honom pga känslomässiga skäl (dvs att vi gör slut, att någon av oss hittar en annan osv) så börjar min hjärna fantisera om hur Jakob skadar sig och att jag på så sätt mister honom. (hehe ok, det kanske är mer verklighetstroget att vi gör slut än att Jakob dör i konstiga olyckor men det känns inte så)

Fast, jag är rädd för en massa andra saker som spindlar (eeek!!!), missförstånd (det är kanske mer något jag hatar...), att bli oskyldig anklagad för ett brott, att tala inför en massa folk osv. Sådant fantiserar jag dock inte om. Kanske är det för att jag känner mig trygg med Jakob och om han skulle försvinna så skulle det betyda att de andra rädslorna kunde bli verklighet. Känns skönt att jag fick det här ur mig! Hoppas ingen missförstår det här och tror att jag vill skada Jakob...

Kommentarer
Postat av: Sanna

Ha en fin kväll :)

Spana gärna in min blogg o lämna en kommentar:D

2009-01-04 @ 19:13:39
URL: http://sannawiberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0