Kendo

Igår fick vi lära oss grunderna i kendo. Det började med en lång föreläsning på japanska om vad som skiljer kendo från andra sporter och vad som är viktigt för att bli en bra kendoutövare. Det som jag förstod var intressant men jag ville att vi skulle få börja med träningen så snabbt som möjligt.
Till sist fick vi våra shinai, bambusvärd, och delades in i två grupper eftersom det fanns två instruktörer. Jag och Jakob var i samma grupp och han var verkligen duktig, skrek och slog på rätt sätt medan jag tyckte att det var lite pinsamt att skrika men (huvud), kote (handled) och dou (midja) varefter man siktade på de ställena.
Instruktören varken slog tillbaka eller dodgade för det var meningen att vi skulle lära oss hur man gjorde men jag tyckte först lite synd om honom och ville inte slå honom för hårt. Han hade skydd men ändå. Fast efter en stund kom jag in i stämningen och slog hejvilt hehe.
Sedan var det dags att mötas i en riktig match med hela rustningen, domare och en annan utbytesstudent som motståndare. Man behövde inte vara med men jag ville prova. Först hjälpte dem oss att sätta på rustningen, den luktade verkligen svett. Eftersom man inte fick plats med glasögon under hjälmen fick jag gå utan.
Jag och Samuel var först ut. I början kom jag ihåg vad man skulle göra och försökte sikta men efter en stund slog jag bara vilt omkring mig, det är verkligen annorlunda ifall den andre slår tillbaka. Matchen varade nog bara 3-4 minuter men mot slutet så var jag så trött att jag knappt kunde hålla armarna uppe. Samuel vann matchen och gick vidare men jag var också glad för att jag fick ta av mig rustningen. Nu förstår jag varför det luktade så mycket svett från den.
Jakob mötte först Nils och vann, sen fick han möta Jonas utan en paus emellan och det var finalen. Jag har filmat alltihop men vet inte om man kan få upp det här, får se.
Efter 3 långa minuter besegrade Jakob Jonas och fick ta emot allas jubel, så coolt! 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Låter som ni har jätte kul där borta. JAg skulle heller inte våga slå till någon. xD

2007-07-11 @ 08:12:04
URL: http://raspberrydream.blogg.se
Postat av: betts

Yeaah:D haha vill verkligen se:D

2007-07-11 @ 11:56:17
URL: http://butalove.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0