Helgtider, festivaler, matsalen och skolschema

Jag har varit nu under denna tid jag inte skrivit på en småstadieskola 1-6 och på ett gymnasium. Båda ställena såg verkligen lite nedgångna ut men när du kom in så fick man en annan bild. Båda besöken var roliga men jag skulle velat ha mer tid till att prata med gymnasie eleverna dock. Fick lite lite tid till det.

Samma dag så åkte vi på kvällen till en matsuri. Murakami Taisai, vilket var riktigt roligt. På ett ställe kunde man köpa små sköldpaddor. På ett annat så fick man försöka fiska små guldfiskar med en liten pappskål. Men någonting som gjorde mig lite upprörd var att på ett ställe så fick man kroka sin egen fisk. Inte då att fisken skulle ta betet i munnen utan att man ryckte upp fisken. Kändes verkligen lite för elakt.

Innan detta så testade jag på lite ikebana (japanskt blomsterarrangemang) vilket var riktigt kul men svårt. Tror jag inte kommer att testa det någon gång ingen....

På lördagen så vilade jag och Helena så ingenting speciellt hände.

Däremot igår så åkte Helena till Niigata medans jag åkte till min värdfamilj igen. Det var verkligen kul, men livligt!



Matsalen

När du kommer in i matsalen så kommer du mötas först av en maskin med en massa knappar. På knapparna står det namnen på de olika maträtterna och ett pris. Stoppa i pengarna i maskinen och tryck sedan på den maträtt du vill ha så kommer en liten lapp med maträttens namn fram (glöm inte växeln som man får genom att snurra på ett hjul!). Nu ska du försöka med bravaden att välja rätt ställe där du ska hämta maten. Det är tre olika köer. När du kommer fram till disken så tar du en bricka och ätpinnar och lägger lappen på brickan med texten vänd mot motsatt sida så personalen kan läsa vad som står. Sedan när det blir din tur så säger personalen vad som står på lappen och sedan springer iväg för att laga din mat. Svårare än så är det inte!

Skolschema

Vi har tre olika lektioner. En med japansk geografi vilken är en av de roligare lektionerna för att materialet är inte för lätt eller för svårt. Lektion nummer två är en japanska lektion vilken är lite tråkig eftersom materialet är oftast för lätt och är det inte det för svårt. Våran tredje typ av lektion är Konversation men ingen tar närvaro och det är inte säkert att japaner kommer att dyka upp så att det blir lite konversation ens...Idag så körde vi tex charader och pictionary (men det fanns japaner där iaf!). Normalt så är dagen uppdelad i 2 lektioner, lunch, 1 lektion och konversation. Dock så har vi vissa dagar introduktion till vissa saker såsom kendo, kaligrafi eller japanskt blomsterarrangemang. Då försvinner ofta konversations lektionen. Hittils har jag varit ganska nöjd med schemat eftersom vi inte har fått några läxor.

Vi börjar kl 10 och slutar kl 15.40

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0